Lokaal

Spoorwegman Menno is trots op ‘zijn’ Hanzelijn

DRONTEN – De recente spoorwegstakingen maakten weer eens pijnlijk duidelijk hoe lastig het kan zijn als er geen trein rijdt om je naar je werk of een andere bestemming te brengen. Maar nog niet zo heel lang geleden lag er geen spoorlijn in Dronten, laat staan een station. Pas op 6 december 2012 werd de Hanzelijn officieel in gebruik genomen; een 45,1 kilometer lange verbinding tussen station Lelystad Centrum en halte Kampen-Zuid, met een nagelnieuw station in Dronten.

Eén van de vele mensen die die nieuwe spoorverbinding destijds tot stand hebben gebracht is Drontenaar Menno van den Belt. Menno is een gedreven man met "hart voor het spoor". Dat merk je aan zijn manier van vertellen: vol van passie voor zijn werk.

Spoorwegman Menno is trots op ‘zijn’ Hanzelijn

DRONTEN – De recente spoorwegstakingen maakten weer eens pijnlijk duidelijk hoe lastig het kan zijn als er geen trein rijdt om je naar je werk of een andere bestemming te brengen. Maar nog niet zo heel lang geleden lag er geen spoorlijn in Dronten, laat staan een station. Pas op 6 december 2012 werd de Hanzelijn officieel in gebruik genomen; een 45,1 kilometer lange verbinding tussen station Lelystad Centrum en halte Kampen-Zuid, met een nagelnieuw station in Dronten.

Eén van de vele mensen die die nieuwe spoorverbinding destijds tot stand hebben gebracht is Drontenaar Menno van den Belt. Menno is een gedreven man met "hart voor het spoor". Dat merk je aan zijn manier van vertellen: vol van passie voor zijn werk.

Hij werkte destijds als kraanmachinist bij aannemer René Prinsen Spoorwegmaterialen. Dat bedrijf kreeg opdracht om de 150.000 dwarsliggers te plaatsen waarop de rails werden bevestigd. Dat moest in 12 weken gebeuren. “Een topprestatie”, zo blikt Menno tevreden terug.

De Hanzelijn rust op 2,7 miljoen kubieke meter zand en is geschikt voor de nieuwste, supersnelle treinen, die op dit traject getest werden, vertelt Menno. Iedere keer als hij erlangs rijdt en een trein ziet wordt Menno herinnerd aan die mooie klus die hij 13 jaar geleden samen met zijn collega’s heeft geklaard.

Interview: José Klink, opnames en montage: Ben Eekhof

Spoorwegman Menno is trots op ‘zijn’ Hanzelijn
Watch the video

Hij werkte destijds als kraanmachinist bij aannemer René Prinsen Spoorwegmaterialen. Dat bedrijf kreeg opdracht om de 150.000 dwarsliggers te plaatsen waarop de rails werden bevestigd. Dat moest in 12 weken gebeuren. “Een topprestatie”, zo blikt Menno tevreden terug.

De Hanzelijn rust op 2,7 miljoen kubieke meter zand en is geschikt voor de nieuwste, supersnelle treinen, die op dit traject getest werden, vertelt Menno. Iedere keer als hij erlangs rijdt en een trein ziet wordt Menno herinnerd aan die mooie klus die hij 13 jaar geleden samen met zijn collega’s heeft geklaard.

Interview: José Klink, opnames en montage: Ben Eekhof

Contact

Studio alleen op afspraak
Agripark Oost 2a - Dronten

Post: 
Het Gareel 5 - Biddinghuizen

Email: info@lokaleomroepdronten.nl
neem telefonisch contact op met Lokale Omroep Zeewolde 085-0298980