SWIFTERBANT - Na een grondige renovatie is zwembad de Abelen op zaterdag 20 juni feestelijk geopend door Douwe Kuperus. Banenzwemsters van het eerste uur Gerrie en Iekje mochten als eerste een duik nemen in het zwembad, gevolgd door de andere banenzwemsters. Wethouder van Sport Siert-Jan Lap gaf het stokje letterlijk door aan zijn opvolger Barry Hoogezand. Na een duikinstructie mochten ze onder toeziend oog van de Onderwatersport Vereniging Dronten onder water het stokje aan elkaar doorgeven. Na de opening mocht jong en oud gratis zwemmen.
Voordat er vorig jaar gestart kon worden met de renovatie van het in 1965 gebouwde zwembad, is er zes jaar van overleg en planvorming aan vooraf gegaan. Douwe Kuperus (lid van Dorpsbelangen Swifterbant) en David van der Schans (lid van de lokale zwembadcommissie) zijn in gesprek gegaan met alle belanghebbenden van het zwembad. Niet alleen moet er gezwommen worden, maar de opdracht vanuit de gemeente is om het hele terrein door meerdere doelgroepen uit Swifterbant te laten gebruiken.
Dit is allemaal meegenomen in het ontwerp. Niet alleen de baden zijn opgeknapt, maar ook het gebouw is volledig vernieuwd met nieuwe kleedruimtes en toiletten. Ook zijn de meubels vernieuwd met onder andere ligbedden en picknickbanken.
De volgende stap is om de ligweide gelegen naast de baden op te knappen. Er liggen plannen voor beachvolleybalvelden, een waterspeelplaats en speeltoestellen. Het wachten is nog op subsidie vanuit de gemeente.
Meer foto's zijn te zien op onze social media kanalen: Instagram en Facebook