Buitengebieden gaan erop achteruit
Voor mensen buiten de kern van Dronten, dus in andere delen van de gemeente, pakte de komst van de Hanzelijn juist minder gunstig uit. Door het verdwijnen van regionaal busvervoer daalde daar het aantal bereikbaar geachte banen.
Geen extra werk
De onderzoekers vergeleken de arbeidsmarktontwikkeling in Dronten met die van vergelijkbare wijken elders in het land, die geen nieuwe spoorlijn kregen. Wat blijkt? In Dronten gingen mensen niet vaker werken en het aantal gewerkte uren bleef vrijwel gelijk. Het gemiddelde uurloon in Dronten is wel meer gestegen dan in de vergelijkbare wijken elders. Dat kan komen doordat er meer beter betaalde banen bereikbaar werden door de spoorverbinding.
Niet alle beloften zijn waargemaakt
De Hanzelijn werd vaak gezien als een voorbeeld van een investering buiten de Randstad die nieuwe kansen moest creëren. Dronten was hierin een bijzondere situatie: het was de enige plek langs de lijn die nog geen spoorverbinding had. Maar de werkgelegenheid nam dus niet toe door de Hanzelijn.
Toch ziet het rapport ook bredere voordelen. Het openbaar vervoer geeft mensen meer bewegingsvrijheid, bijvoorbeeld als de auto om wat voor reden dan ook geen optie meer is. Bovendien is reizen met de trein veiliger en milieuvriendelijker dan met de auto – die in dunbevolkte gebieden vaak nog de norm is.